Επιβεβλημένη η δημιουργία τερματικού
υγροποίησης φυσικού αερίου
Βασική προϋπόθεση για να μπορέσει η Κύπρος να καταστεί
ενεργειακός κόμβος είναι να δημιουργήσει τερματικό σταθμό υγροποίησης, το οποίο
να δύναται να αξιοποιεί τα κοιτάσματα στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική
Ζώνη, αλλά και των γειτονικών χωρών.
«Το 2012 υπεγράφη μία συμφωνία με το Τεχνολογικό Ινστιτούτο
της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) για να διενεργηθεί μελέτη όσον αφορά τα ενεργειακά της
Κύπρου και τις προοπτικές των παγκόσμιων αγορών. Έγινε η πρώτη παρουσίαση τέλη
του 2013 και μας είπαν πως η πιο σωστή, ευέλικτη και αποτελεσματική επιλογή για
την Κύπρο είναι να προχωρήσει στη δημιουργία τερματικού. Τον ίδιο χρόνο
ξεκίνησαν οι συζητήσεις με Noble, ENI, TOTAL και κάπου στην πορεία,
εγκαταλείφθηκε το θέμα του τερματικού.
Το επιχείρημα ήταν το ζήτημα των ποσοτήτων. Ωστόσο και στο
Eastmed ισχύει το θέμα των ποσοτήτων. Οι ισραηλινές εταιρείες, DELEK και AVNER
ήταν οι πρώτες που μιλούσαν για τερματικό και γι’ αυτό τον λόγο απέκτησαν μέρος
των δικαιωμάτων του οικοπέδου 12.
Δυστυχώς όμως δεν είδαμε να προχωρούν αυτές οι ενέργειες.
Αντιθέτως οι εταιρείες αυτές κινούνται πλέον προς άλλες κατευθύνσεις»,
σημείωσε.
Υπογράμμισε επίσης πως για να μπορέσει η Κύπρος να
αξιοποιήσει τις προοπτικές που δημιουργούνται και να διαδραματίσει σημαντικό
ρόλο στην ενεργειακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβάλλεται μια
ολοκληρωμένη ενεργειακή στρατηγική.
Επαναδιαπραγμάτευση με Noble-Shell-Delek
Ο Υπουργός Ενέργειας ανακοίνωσε σήμερα την αναμενόμενη
απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου να προχωρήσει στον διορισμό της ομάδας η
οποία θα εισέλθει σε διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία Noble-Shell-Delek για
το κοίτασμα Αφροδίτη.
Με μια τέτοια απόφαση μπαίνουμε σε αχαρτογράφητα νερά με
σοβαρούς κινδύνους για τα συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας όχι μόνο από τις
αλλαγές στο συγκεκριμένο συμβόλαιο αλλά και την πιθανότητα να ακολουθήσουν και
οι άλλες εταιρείες με συμβόλαια σε αδειοδοτημένα τεμάχια ζητώντας παρόμοιες
αλλαγές.
Την ίδια ώρα που ο Υπουργός Ενέργειας παραδέχεται ότι «οι
συνθήκες στον τομέα των υδρογονανθράκων μεταλλάσσονται σχεδόν καθημερινά»,
υιοθετεί χωρίς αντίλογο το επιχείρημα των εταιρειών ότι «τα οικονομικά του
έργου δεν είναι βιώσιμα».
Επαναλαμβάνουμε ότι η βιασύνη που επιδεικνύει η κυβέρνηση
για επαναδιαπραγμάτευση με την κοινοπραξία Noble-Shell-Delek, προκαλεί πολλά
ερωτηματικά, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε την αδράνεια της κυβέρνησης στον τομέα
αυτό τα τελευταία χρόνια και την καθυστέρηση που αυτή επέφερε.
Αν υπέβαλλαν στο Ισραήλ το αίτημα για αλλαγή στα συμβόλαια,
θα έβλεπαν πόρτα…
Τα δεδομένα στην αγορά φυσικού αερίου δεν δικαιολογούν την αλλαγή των όρων του συμβολαίου τονίζει σε συνέντευξή του ο διεθνής εμπειρογνώμονας στο φυσικό αέριο, πρώην πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ, Χαράλαμπος Έλληνας. Και τα δεδομένα είναι πολλά: Πρώτον η τιμή πετρελαίου όταν υπογράφηκαν τα συμβόλαια είναι ακριβώς η ίδια με τη σημερινή. Δεύτερον το κόστος κατασκευής των υποδομών είναι κατά 30% χαμηλότερο. Τρίτον, αν τα δεδομένα που επικαλούνται οι εταιρείες δικαιολογούν το αίτημά τους, γιατί δεν το απευθύνουν και στο Ισραήλ για τα τεμάχια Ταμάρ και Λεβιάθαν;
Τα δεδομένα στην αγορά φυσικού αερίου δεν δικαιολογούν την αλλαγή των όρων του συμβολαίου τονίζει σε συνέντευξή του ο διεθνής εμπειρογνώμονας στο φυσικό αέριο, πρώην πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ, Χαράλαμπος Έλληνας. Και τα δεδομένα είναι πολλά: Πρώτον η τιμή πετρελαίου όταν υπογράφηκαν τα συμβόλαια είναι ακριβώς η ίδια με τη σημερινή. Δεύτερον το κόστος κατασκευής των υποδομών είναι κατά 30% χαμηλότερο. Τρίτον, αν τα δεδομένα που επικαλούνται οι εταιρείες δικαιολογούν το αίτημά τους, γιατί δεν το απευθύνουν και στο Ισραήλ για τα τεμάχια Ταμάρ και Λεβιάθαν;
«Φαίνεται ότι οι εταιρείες θεωρούν την περίπτωσή μας ως «ευκαιρία»,
γιατί υπάρχει το ενδιαφέρον από τη Shell να αγοράσει το φυσικό αέριο για το
τερματικό Idku στην Αίγυπτο, για να αυξήσουν τα δικά τους κέρδη… Το μερίδιό
τους έστω και με τιμή πετρελαίου στα 60 δολάρια, και χωρίς αλλαγές στο
συμβόλαιο, είναι πάλι σημαντικό». Ο κ. Έλληνας επαναλαμβάνει εξάλλου φορτικά
πως αν υπάρξουν μεγάλες ανακαλύψεις στο τεμάχιο 10 από την EXXON MOBIL, όπως
δείχνουν τα δεδομένα, τότε πιθανόν να έχουμε ανατροπή για όλη την περιοχή!
____________________________________________________________________________________